- DLACZEGO WARTO ORGANIZOWAĆ KONKURSY
- TREŚĆ KONKURSU
- POLSKIE PRAWO A KONKURSY
- KONKURS A GRA HAZARDOWA
- REGULAMIN FACEBOOKA / INSTAGRAMA
- KONKURS A PODATKI
- KONSEKWENCJE NIELEGALNEGO KONKURSU
- REGULAMIN KONKURSU W SOCIAL MEDIACH

Dlaczego warto organizować konkursy w social mediach
Konkursy w social mediach czy mają jeszcze powodzenie czy to już relikt marketingowy ? Dobrze przemyślane, z fajnymi nagrodami nadal mogą być całkiem niezłym narzędziem do zwiększenia ruchu i pozyskania nowych obserwujących. Zwłaszcza w branży beauty konkursy i promocje są mile widziane przez klientki.
Dobry konkurs pomaga nam w promocji marki i naszych usług lub produktów. Zwiększa zasięgi organiczne, a przy włączonych reklamach również te płatne. Pomaga nam dotrzeć do nowych, potencjalnych klientów. Jest jednym z narzędzi do budowania zaangażowania naszych fanów. Może być łatwym sposobem na promocję naszych profili na różnych aplikacjach. Może też być wzajemną promocją dla zaprzyjaźnionych marek.
Wyżej wspomnieliśmy o „dobrym konkursie”. Taki konkurs jest turbo przemyślany, z porządnym regulaminem, wartościowymi nagrodami. I oczywiście ze spójną treścią.
W treści dotyczącej konkursu, w jego opisie powinny znaleźć się następujące informacje:
- KTO – kto może wziąc udział w naszym konkursie, kto może wygrać, jaka będzie liczba zwycięzców
- CO – jedna z najistotniejszych informacji czyli co można wygrać i jaka jest ilość nagród
- ZA CO – jakie warunki muszą spełnić uczestnicy konkursu, co należy zrobić, przedstaw jasne kryteria udziału w konkursie oraz jasne zasady oceny prac konkursowych, przedstaw ewentualną komisję
- KIEDY – czas trwania konkursu od – do, kiedy będzie wynik, kiedy będzie dostarczona nagroda, do kiedy zwycięzca ma się skontaktować z organizatorem
Oraz koniecznie link do strony na której będzie można się zapoznać z REGULAMINEM KONKURSU. A jeżeli nie masz strony www to zaznacz, że regulamin konkursu do wglądu na recepcji salonu lub do udostępnienia w wiadomości.
Polskie prawo a konkursy
Polskie prawo NIE ZAWIERA DEFINICJI KONKURSU (niezależnie jak nazwiesz swoją akcję, jego prawna natura będzie zależała od zasad na jakich jest organizowany).
Każdy konkurs może być PRZYRZECZENIEM PUBLICZNYM lub LOTERIĄ. Przyrzeczenie publiczne reguluje kodeks cywilny, a loterie regulują urzędy celno-skarbowe.
Słownikowa definicja konkursu („impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. współubieganie się o pierwszeństwo w jakimś zakresie”) jest zbliżona do przyrzeczenia publicznego (uregulowanego w Kodeksie cywilnym)
W przypadku mediów społecznościowych konkurs może przybrać jedną z dwóch form jak pisaliśmy wyżej: przyrzeczenia publicznego lub loterii. Wyjaśnijmy sobie zatem, dlaczego konkurs konkursowi nie jest równy, czyli czym przyrzeczenie publiczne różni się od loterii.
Podstawowa różnica między nimi polega na tym, kto lub co podejmuje decyzję o wygranej. W sytuacji występowania przyrzeczenia publicznego, zwycięzca wyłaniany jest na podstawie kryteriów, które ustalił przyrzekający (organizator konkursu). Z kolei, jeśli chodzi o loterię, o decyzji przesądza czysty przypadek. Mało tego, organizując loterię, prawo zobowiązuje nas do dopełniania licznych formalności, związanych zwłaszcza z:
• uzyskaniem zezwolenia na organizację od właściwego dyrektora izby
administracji skarbowej;
• opłacenia uzyskanego zezwolenia;
• zapewnieniem obecności osób legitymujących się odbyciem odpowiedniego szkolenia, które będą prowadziły nadzór nad grami hazardowymi (tak, loteria jest grą hazadrową).
Ponadto, by zorganizować loterię, musimy do wniosku o zezwolenie dołączyć projekt regulaminu, który organ wydający zgodę na jej przeprowadzenie musi zatwierdzić.
Niewywiązanie się z powyższych formalności wiąże się z dotkliwymi sankcjami – karą grzywny skarbowej oraz karą pieniężną w wysokości pięciokrotności opłat za wydanie zezwolenia. Ta druga może zostać nałożona zarówno na organizatora loterii, jak na uczestnika. A więc nie dość, że sam możesz otrzymać karę za nielegalną loterię, to będziesz mieć obowiązek ujawnienia danych uczestników.
Przyrzeczenie publiczne jest o wiele łatwiej zorganizować, a w dodatku do jego przeprowadzenia nie jest konieczne otrzymanie żadnego zezwolenia.
Pamiętaj, więc aby Twój konkurs nie był loterią, a wygrana nie opierała się na przypadku. Lepiej jeżeli wygrany zostanie wybrany na jasnych zasadach np. najciekawszy komentarz, zdjęcie itp.
Polskie prawo hazardowe to jedno, natomiast chcąc zorganizować loterię na Facebooku czy Instagramie powinniśmy również przestrzegać regulaminu samego serwisu. Zwłaszcza, że złamanie regulaminu może skończyć się shadowbanem, zawieszeniem konta na kilka dni lub całkowitym usunięciem konta.
O zasadach organizowania akcji promocyjnych na Facebooku i Instagramie już pisaliśmy (od tamtego czasu regulamin serwisu w tym zakresie nie zmienił się), natomiast krótko podsumujmy:
- nie można wymagać, aby użytkownik udostępnił coś na swoim profilu (np. post z informacją o loterii) lub oznaczył swoich znajomych (np. w komentarzu),
- nie można nagradzać za takie działania, np. ktoś udostępnił post z informacją nie może być podstawą przyznania dodatkowej szansy w konkursie.
Zamiast wymuszać zasięgi, poproś o reakcję !! Np. będzie mi miło jeżeli udostępnisz mój post konkursowy, możesz też zaprosić do zabawy swoich 2 znajomych poprzez oznaczenie ich w komentarzu”
NATOMIAST MOŻESZ WYMAGAĆ:
– że uczestnik musi być Twoim obserwatorem (zwłaszcza w celu nieprzegapienia żadnych informacji konkursowych)
– że uczestnik jako potwierdzenie udziału w konkursie musi umieścić screen posta konkursowego w swoim stories i oznaczyć Ciebie
– że uczestnik musi użyć odpowiednich hasztagów
Podsumowując, każdy, kto chciałby zgodnie z prawem zorganizować loterię na Facebooku czy Instagramie staje przed nie lada wyzwaniem. Nie jest to oczywiście niemożliwe, ale biorąc pod uwagę ilość ograniczeń z pewnością szybko można się zniechęcić do tego pomysłu. Mimo to, akcji typu „polub, udostępnij, a my wylosujemy zwycięzcę spośród aktywnych użytkowników” organizowanych na Facebooku czy Instagramie jest mnóstwo.
Regulamin Facebooka i Instagrama zawiera jasne regulacje w ROZDZIALE „promocje”
” W przypadku korzystania z serwisu Facebook do przekazywania informacji na temat promocji lub do przeprowadzania promocji (np. konkursów lub loterii) organizator odpowiada za zgodną z prawem obsługę tej promocji, w tym za:
- oficjalny regulamin !!!
- warunki oferty i wymagania wstępne (np. ograniczenia dotyczące wieku i miejsca zamieszkania);
- zgodność z przepisami i warunkami dotyczącymi nagród oferowanych w ramach promocji (np. zarejestrowanie promocji i uzyskanie wszelkich obowiązkowych zezwoleń).
- promocje na Facebooku muszą zawierać następujące zapisy: pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika; informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.
-
promocje można przeprowadzać na stronach lub w aplikacjach na Facebooku.
do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”).
-
Facebook nie pomaga w przeprowadzaniu promocji. Administrator promocji korzysta z serwisu Facebook do administrowania promocją na własną odpowiedzialność”.
Jest jeszcze jedna sprawa, o której warto wspomnieć. Niezależnie od tego, czy na Facebooku lub na Instagramie zdecydujesz się przeprowadzić loterię czy konkurs, musisz pamiętać, że podlegają one pod ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną. W związku z tym jako organizator (a jednocześnie usługodawca świadczący wspomnianą usługę drogą elektroniczną), należy zastosować się do obowiązków, jakie z jej zapisów wynikają.
Co to za obowiązki? Przede wszystkim:
• obowiązku informacyjnego, związanego z oznaczeniem organizatora i podaniem jego danych teleadresowych;
• obowiązku określenia regulaminu, na podstawie którego usługa elektroniczna będzie świadczona i w którym zawrzesz co najmniej: rodzaje oraz zakres usług, które będziesz świadczył drogą elektroniczną;
• warunki, w oparciu o które będziesz świadczył usługę drogą elektroniczną, obejmujące: wymagania techniczne, które są niezbędne do nawiązania współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługujesz się, jako usługodawca;
• zakaz dostarczania przez Ciebie, jako usługodawcę, treści o charakterze bezprawnym.
• obowiązku zapewnienia warunków zawierania i rozwiązywania umów o świadczeniu usług drogą elektroniczną;
• obowiązku zapewnienia trybu postępowania reklamacyjnego.
Wspomniane obowiązki i wynikający z nich regulamin odnoszą się do zasad ogólnych, dotyczących świadczenia usług drogą elektroniczną. Jeśli więc prowadzisz tego typu usługi, to i tak musisz się do nich stosować. Regulamin konkursu w mediach społecznościowych będzie z nimi bezpośrednio powiązany, jednak będzie musiał stanowić osobny dokument.
Co musi zawierać Regulamin Świadczenia Usług Drogą Elektroniczną ?
Taki regulamin musi zawierać co najmniej:
- rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną;
- warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym: wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca,
- zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym;
- warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną;
- tryb postępowania reklamacyjnego.
Na Facebooku możesz go umieścić na swoim fanpagu w zakładce INFORMACJE znajdź ZASADY OCHRONY PRYWATNOŚCI – tutaj możesz dodać link do regulaminu. Na Instagramie możesz taki regulamin umieścić w relacjach wyróżnionych lub po prostu dodać link w BIO.
NAJWAŻNIEJSZE KWESTIE PRAWNE PRZY ORGANIZACJI KONKURSU!
- ZRÓB WSZYSTKO, ABY TWÓJ KONKURS BYŁ PRZYRZECZENIEM PUBLICZNYM A NIE LOTERIĄ !! (chyba, że świadomie organizujesz loterię i zgłaszasz ją do urzędu).
- Pamiętaj, że jako organizator konkursu OŚWIADCZASZ WOLĘ NAGRODZENIA ZWYCIĘZCY ZA ODPOWIEDNIE ZACHOWANIE i musisz zgodnie z prawem tego oświadczenia dotrzymać !
- CELEM KONKURSU (POZA PROMOCJĄ) JEST WYŁONIENIE ZWYCIĘZCY (najlepszej czynności lub dzieła) A WIĘC OBOWIĄZKOWO MUSISZ ROZSTRZYGNĄĆ KONKURS (i musisz to zrobić terminowo)
- JEŻELI PRZEDMIOTEM KONKURSU MA BYĆ DZIEŁO DO KTÓREGO CHCEMY NABYĆ PRAWA AUTORSKIE (np. jakieś konkretne zdjęcie) MUSIMY KONIECZNIE ZAWRZEĆ W REGULAMINIE, ŻE PRAWA AUTORSKIE PRZECHODZĄ AUTOMATYCZNIE NA NASZĄ WŁASNOŚĆ PO PRZEKAZANIU NAGRODY (nie dotyczy to you tuba – niezgodne z regulaminem)
- przy konkursie prowadzonym w Internecie wymagany jest REGULAMIN ŚWIADCZENIA USŁUG DROGĄ ELEKTRONICZNĄ (dobrze jest link do tego regulaminu umieścić w odpowiednim miejscu na naszym koncie FB, Insta czy TIkTok)
- MUSISZ TEŻ DOPEŁNIĆ OBOWIĄZKI ZWIĄZANE Z PRZETWARZANIEM DANYCH OSOBOWYCH – CZYLI OBOWIĄZUJE CIĘ RODO
- Pamiętaj, że od nagrody przyznawanej w konkursie będziesz musiał odprowadzić podatek (w pewnych sytuacjach możliwe jest skorzystanie ze zwolnień)
- Konkurs w formie przyrzeczenia publicznego, nie musi mieć Regulaminu Konkursu wymaganego prawem, ale taki regulamin wymaga już META czyli Facebook i Instagram (poza tym dobry regulamin wzbudza zaufanie i pomaga rozwiązać wszystkie kwestie sporne)
- WAŻNE !!! konkurs w social mediach lub np. na blogu/stronie www podpada pod ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną co nakłada na organizatora dodatkowe obowiązki (do najważniejszych należy obowiązek informacyjny (art. 5 ustawy) oraz obowiązek określenia regulaminu świadczenia usług (art. 8))
PAMIĘTAJ O PODATKU ZGODNYM Z USTAWĄ O PODATKU DOCHODOWYM OD OSÓB FIZYCZNYCH !!
- Obecnie zwolnienie z opodatkowania wygranych w ww. konkursach i grach, zgodnie ze znowelizowanym art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, obowiązuje do kwoty 2 000 zł.
- Ale jeżeli twoja nagroda jest warta powyżej 2000 zł to musisz odprowadzić podatek w wysokości 10% wygranej na konto urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym została wydana nagroda. Masz też obowiązek przesłania do końca stycznia następnego roku deklaracji PIT-8AR. a do końca lutego kolejnego roku organizator konkursu, gry etc., który wpłaci do US podatek od wygranej, powinien przekazać podatnikowi zwycięzcy PIT-8C
PODSUMUJMY CO MOŻE ci grozić za nielegalny konkurs”
- odszkodowanie dla uczestników – jeżeli nie rozstrzygniesz konkursu lub nie dotrzymasz terminów rozstrzygnięcia
- w przypadku loterii – grzywna karnoskarbowa i kara pieniężna dla ciebie i uczestników
- kary za niedopilnowanie przetwarzania danych osobowych uczestników
- kary za brak regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną
- skasowanie posta konkursowego, ban, UKRÓCONE zasięgi, usunięcie konta
REGULAMIN KONKURSU W SOCIAL MEDIACH
Jeżeli konkurs będzie spełniał kryteria przyrzeczenia publicznego, określenie jego regulaminu nie jest prawnie wymagane. Warto jednak zadać sobie trud jego sporządzenia, gdyż pozwoli on uporządkować wszelkie aspekty konkursu oraz zabezpieczy interesy organizatora w razie sporu sądowego z uczestnikiem lub inną osobą.
No i facebook oraz instagram wymagają regulaminu !!
Taki regulamin powinien zawierać:
- dane podmiotu organizującego konkurs, pozwalające na jego niewątpliwą identyfikację;
- daty rozpoczęcia i zakończenia konkursu;
- określenie podmiotów, które mogą brać udział w konkursie;
- zadanie konkursowe oraz zasady obowiązujące przy jego wykonaniu;
- kryteria wyłonienia laureata;
- nagrody;
- sposób ogłoszenia laureatów;
- zasady reklamacji i rozwiązywania sporów
- ZASADY PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH UCZESTNIKÓW
PAMIĘTAJ TEŻ, ŻE WPROWADZAJĄC ZMIANY W REGULAMINIE KONKURSOWYM POWINIENEŚ POINFORMOWAĆ O TYM UCZESTNIKÓW !!
Potrzebujesz dobry REGULAMIN KONKURSU W SOCIAL MEDIACH ?Znajdziesz go w naszym sklepie.
Materiały biznesowe
dla Twojej marki
Gratisowe materiały do pobrania, e-booki, pakiety materiałów, szkolenia & wydarzenia.