Odpady medyczne, odpady niebezpieczne pojawiają się przy usługach beauty sporadycznie bądź codziennie w zależności od rodzaju świadczonej usługi. Są w związku z nimi precyzyjne wymogi związane nie tylko z BDO, ale również z sanepidem.
Usługi kosmetyczne niejednokrotnie wiążą się z przerwaniem ciągłości tkanek. Mówiąc o zabiegach z zakresu branży beauty mamy na myśli przede wszystkim skórę. Naruszenie ciągłości tkanki skórnej ma miejsce wtedy, gdy dochodzi do jej przerwania, na skutek np. przecięcia ostrym narzędziem, takim jak m.in. nożyczki, cążki, skalpel, igła, brzytwa czy dłuto podologiczne. Oczywiście zabiegi przerywające ciągłość skóry to wszelkie czynności związane z zastrzykami, nakłuwaniem czy nacinaniem skóry.
Do tego typu zabiegów na pewno zaliczamy m.in.: makijaż permanentny, przekłuwanie uszu, oczyszczanie manualne twarzy, zabiegi z zastosowaniem rollerów i igieł, zabiegi z kosmetologii estetycznej, zabiegi podologiczne, ale także depilację woskiem lub pastą cukrową. Rzadko ale również do przerwania tkanek dochodzi podczas manicure i pedicure oraz regulacji brwi.
Oczywiście jak najbardziej wchodzą w to również studiu tatuażu i ich usługi, ale w salonach fryzjerskich i barberskich też może dochodzić do przerwania ciągłości skóry poprzez przypadkowe zranienie lub zacięcie ostrym narzędziem – maszynką do golenia, brzytwą, nożyczkami.
Tymczasem każdy klient może być potencjalnym nosicielem chorób o podłożu bakteryjnym, wirusowym czy grzybiczym. Pracownik także może stanowić zagrożenie dla klientów, często nie będąc nawet tego świadomym. Dlatego tak ważne jest stosowanie wszelkich zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpowiednie segregowanie odpadów. Przerwanie ciągłości tkanek może nieść za sobą poważne konsekwencje nie tylko w sytuacji braku rękawiczek czy niewłaściwej sterylizacji narzędzi, ale również nieodpowiedniego postępowania właśnie z odpadami medycznymi.
To, że przy odpadach medycznych ostrych, twardych jest obowiązek wpisu do BDO to oczywiście jasne, tak samo jeżeli „produkujemy” sporo odpadów miękkich z ubrudzonych krwią czy innymi płynami klientek (osocze, ropa …). Natomiast do niedawna sporo lokalnych sanepidów miała luźniejsze podejście do wpisu do BDO w związku z usługami manicure oraz regulacji brwi – gdzie krew pojawia się naprawdę sporadycznie, a odpadów miękkich (np. wacik z krwią) taki salon produkuje np. 2 garści w miesiącu. W takich przypadkach sanepid zgadzał się, że przy takich małych ilościach i odpadach miękkich można ten wacik z odrobiną krwi raz na jakiś czas wyrzucić do odpadów komunalnych (zwykłych śmieci) i nie trzeba rejestrować się w BDO. Niestety wiemy już od Głównego Inspektoratu Sanitarnego, że lokalne sanepidy mają tę kwestię przypilnować i również przy usługach manicure, pedicure i regulacja brwi, jeżeli pojawia się krew nawet od czasu do czasu to jest wymóg wpisu do BDO i oczywiście umowy na odbiór odpadów i całej reszty. Co my zalecamy z naszego doświadczenia? Zapytaj swój lokalny sanepid i zrób tak jak Ci powiedzą. W końcu to oni przyjdą na kontrolę. A za nieodpowiednie gospodarowanie odpadami niebezpiecznymi są ogromne kary !
Co musisz dopilnować przy odpadach medycznych ?
- wpis firmy do BDO (nawet jeżeli podnajmujesz stanowisko to działasz jako osobna firma, musisz mieć osobny wpis dla Twojej firmy do BDO)
- Wpis do rejestru BDO załatwiasz online na stronie https://rejestr-bdo.mos.gov.pl/User/Login/Login .
- Przy pomocy Twojego profilu zaufanego. Wpis dla salonów jest bezpłatny. Pobierz tutaj instrukcję wpisu i zrób to krok po kroku: instrukcja wpisu do BDO
- Wpis robisz z kodem 18 01 03* (dział 12)
- Na wpis do BDO czeka się do 30 dni, ale często jest on już szybciej. Podaj koniecznie e-mail do kontaktu. Otrzymasz po wpisie swój indywidualny numer, a w razie gdybyś musiał coś we wpisie poprawić to dostaniesz mailowo taką informację.
2. umowa z odpowiednią firmą odbierającą i utylizującą odpady medyczne / odpady niebezpieczne
- mając swój indywidualny numer w BDO wybierz w swoim mieście firmę zajmującą się odbiorem i utylizacją odpadów medycznych
- porównaj kilka ofert, mogą się od siebie mocno różnić warunkami i ceną
3. prowadzenie dokumentacji związanej z odpadami medycznymi
- procedury gospodarowania odpadami medycznymi (wymagane przez sanepid) – musisz mieć taką procedurę (znajdziesz ją w naszym Pakiecie Sanepid zobacz pakiet sanepid w sklepie
- karty przekazania odpadów medycznych generowane w BDO,
- umowa z firmą na odbiór, faktury potwierdzające opłaty za odbiór
4. odpowiednie przechowywanie odpadów medycznych
- odpady ostre, twarde zbierasz do specjalnego czerwonego pojemnika na odpady medyczne (do kupienia spokojnie online)
- odpady miękkie (waciki, rękawiczki..) zbierasz do specjalnych czerwonych worków na odpady medyczne
- raz zamknięty pojemnik i worek już nie otwieramy kolejny raz
- jeżeli nie masz lodówki (takiej tylko do przechowywania odpadów medycznych) odpady możesz przechowywać tylko 72h, co 72h firma powinna je od Ciebie odbierać nawet jak są to 2 igły
- jeżeli masz lodówkę (na odpady medyczne, nic więcej) to możesz przechowywać odpady do 30 dni, co 30 dni firma od Ciebie je odbiera
- pamiętaj, że jest to łatwe do sprawdzenia przez sanepid podczas kontroli i są tutaj bardzo duże kary w związku ze stwarzaniem zagrożenia chorobami zakaźnymi
Powyższe wymogi dotyczą zarówno usług świadczonych w salonach, jak i działalności mobilnej. W działalności mobilnej musisz zadbać również o odpowiedni transport odpadów medycznych i dopilnować wymogów związanych z transportem oraz opisać kwestie transportu w procedurze dla sanepidu dotyczącej gospodarowania odpadami medycznymi.
Masz pytania związane z tematem odpadów medycznych, wymogów sanepidu ?
- Zapisz się na nasz webinar webinar Fakty i mity o wymogach sanepidu w salonie
- lub skorzystaj z indywidulanej konsultacji online z naszym ekspertem od wymogów sanepidu w branży beauty zarezerwuj konsultacje
Wszystkie materiały oraz szkolenia przygotowujemy z prawnikiem specjalizującym się w prawie konsumentów i prawie medycznym. Konsultujemy je bezpośrednio z Głównym Inspektoratem Sanitarnym, Rzecznikiem Praw Konsumenta i Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Inspekcją Handlową, Urzędem Ochrony Danych Osobowych, BDO oraz Urzędem Skarbowym.
Nasze materiały przygotowujemy w oparciu o wiedzę i doświadczenie całego zespołu. W branży beauty oraz branży medycznej pracujemy już ponad 12 lat również praktycznie prowadząc salony, kliniki, szkoły.
Tylko w ciągu ostatnich 2 lat pomogliśmy w otwarciu ponad 270 salonów w całej Polsce i sprzedaliśmy ponad 4000 sztuk naszych dokumentacji. W każdym miesiącu wspieramy kolejne salony naszymi szkoleniami czy usługami spersonalizowanymi jak np. pomoc w otwarciu salonu czy opracowanie polityki RODO. Świadczymy też usługi z zakresu marketingu i pozyskiwania klientów !
Otrzymasz od nas najważniejsze i aktualne informacje, zgodne z prawem na rok 2023 oraz roczną gwarancję aktualizacji. W razie zmian w prawie prześlemy Ci zaktualizowane dokumenty !
Materiały biznesowe
dla Twoje marki
Gratisowe materiały do pobrania, e-booki, pakiety materiałów, szkolenia & wydarzenia.