Ważne zmiany od 1 stycznia 2023 r.
W przepisach prawa istotnych dla e-commerce
następują ważne zmiany wynikające z
implementacji dyrektyw europejskich. Zmiany będą obowiązywać od 01.01.2023 r.
Zmiany czekające właścicieli e-sklepów w tym roku wynikają z prawa Unii Europejskiej, a dokładnie z trzech dyrektyw, które w skrócie nazywamy:
1) dyrektywą Omnibus,
2) dyrektywą towarową,
3) dyrektywą cyfrową.
Dyrektywa Omnibus wchodzi w życie 1 stycznia 2023 roku. Co więcej, przepisy będą obowiązywać od dnia ich wprowadzenia, bez okresu przejściowego, czyli tzw. karencji. Podpowiadamy, jak przygotować się na te zmiany i jaki będzie ich zakres.
To hasło w branży e-commerce (i nie tylko) już od dawna i za każdym razem rodzi wiele pytań. Dla właścicieli e-biznesów ta unijna dyrektywa ma kluczowe znaczenie, bo w jej przypadku zmiany nie będą dotyczyć wyłącznie regulaminu sklepu internetowego, ale w określonych przypadkach również funkcjonowania sklepu.
Co wprowadza dyrektywa Omnibus? Od nowego roku w Twoim sklepie internetowym jako sprzedawca będziesz mieć obowiązek:
- pokazywać najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni przed promocją w przypadku przedmiotów oznaczonych promocją,
- informować klientów o tym, w jaki sposób zbierasz i weryfikujesz widoczne na stronie sklepu opinie o produktach,
- udostępnić użytkownikom numer telefonu, pod którym mogą uzyskać w twoim sklepie pomoc,
- zaktualizować regulamin sklepu internetowego zgodnie z nowym prawem.
- rękojmi (reklamacji) na nowych zasadach
- dostarczenia wadliwego towaru (naprawa lub wymiana oraz odstąpienie od umowy)
- brak możliwości ograniczenia rękojmi (odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową)
- towaru z elementami cyfrowymi
Na koniec została dyrektywa cyfrowa.Do tej pory treści cyfrowe były uregulowane w niewielkim stopniu. Po wejściu w życie nowelizacji przepisów to się zmieni. W szczególności oznacza to, że:
- treści cyfrowe doczekają się oddzielnych regulacji dotyczących reklamacji (teraz takich brakuje),
- w ustawie zostanie jasno wskazane, za co i kiedy odpowiada dostawca treści cyfrowych.
Jeśli sprzedajesz treści cyfrowe i dostarczasz je drogą elektroniczną, twój regulamin sklepu internetowego będzie wymagał całkowitej zmiany – właśnie z powodu uregulowania kwestii, które do tej pory nie miały swoich dedykowanych regulacji.
Nowe kary finansowe
Z nowymi obowiązkami, a właściwie z ich niespełnieniem, będą się wiązały kary pieniężne. Przykładowo, za brak odpowiedniej informacji o najniższej cenie przy wprowadzeniu obniżki w sklepie Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej będzie nakładać karę pieniężną do wysokości 20 000 zł. W przypadku braku wykonania wskazanych obowiązków co najmniej trzykrotnie w okresie 12 miesięcy, licząc od dnia stwierdzenia naruszenia tych obowiązków po raz pierwszy, kara może wynosić nawet 40 000 zł.
A co jeśli przedsiębiorca umożliwiający dostęp do opinii klientów twierdzi, że zostały one zamieszczone przez konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli, pomimo że nie podjął żadnych uzasadnionych ani proporcjonalnych kroków, by się o tym upewnić? W takim przypadku za nieuczciwą praktykę rynkową grozi mu karą pieniężną w wysokości nie większej niż 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.
Taka sama kara będzie grozić za zamieszczanie lub zlecanie zamieszczania innej osobie nieprawdziwych opinii lub rekomendacji konsumentów albo zniekształcanie opinii lub rekomendacji w celu promowania produktów. W tym przypadku organem wymierzającym karę będzie Prezes UOKiK.
Najważniejsze zmiany !
1. Informowanie o cenie sprzed obniżki
Dyrektywa Omnibus ma na celu m.in. zapobiegać fikcyjnym obniżkom. Dlatego też w przypadku każdej promocji obok informacji o obniżonej cenie będzie konieczne wskazanie też informacji o najniższej cenie tego towaru, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem promocji.
Obowiązek ten będzie również występował przy produktach znajdujących się w sprzedaży przez krótszy okres. W takim przypadku obok obniżonej ceny powinna się pojawić informacja o najniższej cenie, która obowiązywała w okresie od dnia wprowadzenia tego produktu do sprzedaży do dnia rozpoczęcia obniżki.
Jakie są wyjątki? Projekt polskiej ustawy przewiduje też odmienne regulacje dla towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności. Tutaj obok informacji o obniżonej cenie należy podać także informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki.
Brzmi to dość skomplikowanie i trudno ocenić, co ustawodawca miał na myśli. Być może chodzi o informacje o pierwszej cenie towaru z danej partii mającej taki sam termin ważności. Mamy nadzieję, że interpretacje organów prawnych dostarczą nam więcej szczegółów.
2. Obowiązek informacyjny dotyczący opinii w sklepie
Dyrektywa Omnibus wprowadza też pewne zmiany w sposobie pozyskiwania i wykorzystywania opinii klientów sklepu internetowego. Jeśli zbierasz i udostępniasz opinie kupujących o produktach dostępnych w twoim sklepie, nowe przepisy zobowiązują cię do wskazania czy – a jeśli tak, to w jaki sposób – dbasz, by publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy rzeczywiście używali danego produktu lub go kupili.
Taka informacja powinna być umieszczona np. w miejscu, gdzie publikujesz opinie. W przypadku gdy oświadczasz, że są one przez ciebie weryfikowane (poprzez wysyłanie próśb o opinię tylko do osób składających zamówienia w sklepie), musisz wywiązywać się z tej deklaracji.
3. Obowiązkowy numer telefonu
Do tej pory na stronie sklepu internetowego wymagane było jedynie podanie lokalizacji siedziby firmy oraz adresu e-mail. Teraz zgodnie z dyrektywą Omnibus jako sprzedawca internetowy będziesz mieć też obowiązek udostępnienia swoim klientom numeru telefonu, pod którym mogą się z tobą kontaktować np. w sprawie reklamacji. Numer może być widoczny np. w nagłówku, stopce lub w zakładce “Kontakt”.
WAŻNE !
Po wejściu w życie ustawy implementującej dyrektywę Omnibus aktualizacji będzie wymagał również regulamin twojego sklepu online. Na czym polegają zmiany? Przede wszystkim na:
- podaniu numeru telefonu do sklepu zapewniającego szybki i efektywny kontakt,
- zmianie brzmienia postanowienia dotyczącego odpowiedzialności sprzedawcy,
- jeśli sprzedajesz treści cyfrowe dostarczane online, to również na rozszerzeniu postanowień dotyczących braku prawa odstąpienia od umowy w przypadku treści tego typu.
Co zmienia się w sprzedaży produktów cyfrowych?
Jak czytamy w projekcie ustawy wdrażającej dyrektywę Omnibus, kupujący traci ustawowe prawo odstąpienia od umowy w momencie spełnienia świadczenia (czyli dostarczenia treści), pod warunkiem że:
- został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po jego spełnieniu przez przedsiębiorcę utraci prawo do odstąpienia od umowy i przyjął to do wiadomości, a dodatkowo:
- przedsiębiorca przekazał konsumentowi potwierdzenie otrzymania zgody na dostarczenie treści cyfrowych przed upływem terminu na odstąpienie od umowy w okolicznościach powodujących utratę prawa do odstąpienia od umowy.
Zwróć uwagę, że wymagane będą nie tylko zgoda i przyjęcie wymienionych konsekwencji do wiadomości, ale również przekazanie konsumentowi (a także przedsiębiorcy uprzywilejowanemu) potwierdzenia otrzymania zgody na dostarczenie treści cyfrowych.
4. Rękojmia
Przepisy o rękojmi znajdujące się w Kodeksie cywilnym przenoszone są do ustawy o prawach konsumenta. Nie chodzi jednak wyłącznie o lokalizację przepisów. Zmiany są również merytoryczne.
Wraz z wejściem w życie zmian w dyrektywie towarowej reklamowanie wadliwego towaru przez konsumenta oraz tzw. przedsiębiorcę uprzywilejowanego będzie się odbywać na nowych warunkach. Co więcej, regulacje te nie będą się znajdować, tak jak obecnie, w Kodeksie cywilnym, tylko w ustawie o prawach konsumenta.
Część zasad pozostanie taka sama, natomiast szykują się również zmiany. Obejmują przede wszystkim ograniczenie możliwości żądania przez konsumenta obniżenia ceny lub złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy (w przypadku wady towaru!) do określonych przypadków.
Skorzystanie z tych opcji reklamacyjnych będzie możliwe m.in.:
- w przypadku gdy niezgodność towaru z umową jest istotna,
- gdy brak zgodności towaru z umową występuje nadal, pomimo że sprzedawca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową,
- gdy sprzedawca odmówi doprowadzenia towaru do zgodności z umową.
Co ciekawe, nowelizacja wprowadza domniemanie, że niezgodność towaru z umową jest istotna. W związku z tym to na sprzedawcy będzie ciążył obowiązek udowodnienia, że wada nie jest istotna i konsument nie może skorzystać z takiej opcji reklamacyjnej.
Dostarczenie wadliwego (reklamowanego) towaru – naprawa lub wymiana
W projekcie ustawy znajduje się takie postanowienie: Konsument udostępnia przedsiębiorcy towar podlegający naprawie lub wymianie. Przedsiębiorca odbiera od konsumenta towar na swój koszt. Taka konstrukcja sprawia, że zgodnie z nowymi przepisami przy żądaniu naprawy lub wymiany towaru e-sprzedawca nie tylko będzie ponosić koszt odesłania towaru, ale będzie go musiał również od kupującego odebrać. To znaczy, że musi zorganizować kuriera, który zajmie się przejęciem wadliwego towaru i przekazaniem go do przedsiębiorcy.
Dostarczenie wadliwego (reklamowanego) towaru – odstąpienie od umowy
Przy odstąpieniu od umowy (Uwaga! Chodzi tutaj o odstąpienie od umowy ze względu na wadę towaru, nie konsumenckie prawo do zwrotu towaru) wygląda to natomiast tak: W razie odstąpienia od umowy konsument niezwłocznie zwraca towar przedsiębiorcy na jego koszt. Przedsiębiorca zwraca konsumentowi cenę niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 14 dni otrzymania towaru lub dowodu jego odesłania. Ustawodawca nie był tutaj konsekwentny i w zależności od opcji reklamacyjnej zastosował inne rozwiązanie, nie ma więc w tym przypadku obowiązku odebrania towaru.
Brak możliwości ograniczenia rękojmi (odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową)
Obecnie możliwe jest ograniczenie lub wyłączenie rękojmi w odniesieniu do tzw. przedsiębiorcy uprzywilejowanego, z czego sprzedawcy internetowi chętnie korzystali – o ile nie chcieli uruchomić w swoim sklepie płatności kartą. Projekt nie zakłada już takiego rozwiązania. Pozostała w nim możliwość ograniczenia rękojmi w stosunku do towarów używanych.
W skrócie:
1. Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową.
2. Kryteria pomocnicze do oceny czy towar jest zgodny z umową.
3. 2 letni termin odpowiedzialności sprzedawcy.
4. Uwzględnienie towarów z elementami cyfrowymi.
5. Gradacja uprawnień konsumenta.
W związku ze zmianami, konieczne są modyfikacje regulaminu, formularza reklamacyjnego i procesu obsługi reklamacji.
5. Towar z elementami cyfrowymi
Nowe przepisy wprowadzają nowy rodzaj towaru, czyli towar z elementami cyfrowymi, a także dotyczące go przepisy. Jeśli prowadzisz sklep z elektroniką, te informacje są dla ciebie szczególnie istotne.
Towar z elementami cyfrowymi zawiera treść cyfrową albo usługę cyfrową lub jest z nimi połączony w taki sposób, że brak treści czy usługi cyfrowej uniemożliwiłby jego prawidłowe funkcjonowanie. Jako przykład takiego towaru ustawodawca unijny podaje inteligentny zegarek. Może on pełnić swoje funkcje wyłącznie z aplikacją, która udostępniana jest na podstawie tej samej umowy sprzedaży, ale którą konsument musi pobrać na smartfon. W odniesieniu do treści cyfrowych umieszczonych na wskazanych towarach co do zasady stosuje się również przepisy dotyczące przeniesienia własności towaru, a nie przepisy dotyczące treści cyfrowych online.
Zaktualizuj regulamin sklepu internetowego z uwzględnieniem: nowych warunków reklamacji, zmiany postanowienia dotyczącego odpowiedzialności sprzedawcy oraz – jeśli sprzedajesz produkty cyfrowe – m.in. rozszerzenia postanowień dotyczących braku prawa odstąpienia od umowy w przypadku treści tego typu.
Nie wiesz, jak odpowiednio dostosować regulamin do nowego prawa? Zajrzyj do naszego sklepu i kup PERSONALIZOWANY REGULAMIN STRONY WWW.
Materiały biznesowe
dla Twojej marki
Gratisowe materiały do pobrania, e-booki, pakiety materiałów, szkolenia & wydarzenia.